Tuesday, January 19, 2010

~ Benggang Beb!... Sinki Tersumbat ~


Dah seminggu sinki dapur kt umah aku tersumbat. Dari minggu lepas lagi suami aku bersusah payah mengerjakan sinki dapur aku tu. Ye la aku asyik membebel aje... Susah betul klu sinki tersumbat bila nk memasak. Asyik keluar aje air kt bwh sinki tu. Benggang beb!


Negok tu abis banjir rumah aku. Lak tu bau longkang dah satu umah berbau. Naik pening kepala aku. At last malas nk pikir panjang pas tu tangan dh sakit. Senang2 panggil org yg boleh betulkan sinki dapur aku tu.


Poyooo je bila aku negok cina tuk buat x smpi 10 minit dh siap. Dia pam mengunakan tong gas ni. Pastu dah siap. Haru je. Bayar plak rm120. Bagi aku mahal gilozzz. Keje senang aku mintak kurang x bole. Ala disebabkn guna gas tu aje dorang punyer keje jadi senang. Tapi xpe janji semua masalah dh selesai. Lepas ni bole la aku memasak dgn tiada gangguan lg. Jom negok petua kt bawah ni.. mudah2an bole guna tanpa mengeluarkn bnyk duit.

Petua - Sebenarnya garam kasar boleh berfungsi sebagai bahan pelarut bagi sisa-sisa yang tersumbat dalam saluran sinki. Masukkan garam kasar ke dalam lubang sinki dan kemudian curah dengan air panas. Pasti sisa-sisa tadi akan larut.

www.tips-fb.com

29 comments:

lily lotus said...

eee part sumbat2 ni mmg seksakan. lekit sana sini jadinya dengan naik bau2 lagi. seb baik dah ok...

POSH76 said...

kekadang laki kita ni mmg camtu..dia nak tunjuk skill...kalu i pun tak koser nak pening2 kepala panggil org habiss citer...dari banjir camtu sakit ati jerkan...

balik kang harus p letak garam ni...takut gak jadi camni...thx for the tips

Miss Nurul said...

hohoho..kena cuti masak la kalo mcm tu..huhuhu...

momguess said...

thnks 4 d petua
aku pon benci sgt bile sinki sumbat nie
xlalu tgk benda2 yg melekat tu

BULLET said...

aah, gune je garam kasar...kompem ok..cam kat umah bullet ari tu. bullet gune garam kasar je

Rinna said...

Mmmg boring kan kalau sinki tersumbat, susah laa kalau nak basuh2 menda2 nak masak tuh.. Tak pe laa kalau dah gitu harga yang perlu dibayar.. janji tak sumbat lagik lepas ini..kan.. hati pun tak de laa sakit...

iNa said...

pnah gak jd kt ina..
tp x smpai melimpah ruah gitu la...
cuma air tu lmbt turun...

memula huby try repair gak..
tp x ok..
last2 pggl plumber..
huhu..mmg cekik darah pun..mahal ya amat...

CintamaniszLite said...

tu laa zana..
dulu2 masa mula2 kawen..myk masak yg dh digunakan tu nak buang..buang dlm sinki aje..hehe.
Rupa2nya..mak mentua kata 'pantang'. Nanti kat dlm saluran sinki tu jadi melekat2..pastu leh menyebabkan tersumbat. Apatah lagi sisa2 kat pinggan yg kita basuh tu terlepas jugak wlpn lobang sinki bertapis, hehe.
Skang dh tak wat cenggitu. Bila tersumbat...sy jugak yg susah hati dan tak selesa nak masak, nak basuh pinggan, ngee..

psst; baru tau ada cara gunakan tong gas ni utk legakan saluran sinki ek? hhe..

rasp said...

a'ah guna garam kasar + air panas tu mujarab sis...
slalu gak dok amal tu...

Ain said...

kak,

lepas ni kena buang sume sisa makanan dalam tong sampah dulu...

kang tersumbat lagi, susah lak jadinya....

ain pakai pam kecik yg beli kat giant, kalau nampak mcm air tu slow jer jalan, terus pam... so jarang la tersumbat....

ikiqzana said...
This comment has been removed by the author.
Dee said...

aku penah kena gini gak dulu..tp tu main hole kt bwh under dbkl..lg hangin..

siti murni ishak said...

tension kak klu ada problem plumbing neh...nk wat ape pun tkleh..kt umah sy pun sama gak..kdg2 sinki wat hal. sbb tu slalu lepas cuci periuk mesti kena simbah air panas..baru la tkumpul waste kt bawah tu..s

Lady of Leisure said...

last week sinki toilet i sumpat jenuh gak la mengepam huuhu..

honeylanz said...

mmg stress if sink tsumbat

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

gud info nie..kat umah kita pun sinki sumbat..huhuhuhu laki kita beli acid curah kat dalam lubang tue..

ratna said...

thanx for the petua sis.. tp mmg mahal pun charge yg cina tu kenakan.. tp tak per la.. asal masalah settle

syAfA said...

salam kak zana..
hah,betoy gak petua tu letakgaram.
syafa penah dengar tp xpenah wat pun..hehe

umi syafa mmg marah kalu sinki tersumbat,kami biasala anak2 dara mmg malas nak buang sisa2 kedalam tong sampah,segalanya buang dalam sinki..seperti lemak2 ayam..:)maunya x tersumbat..haha..

umi msti bising jgak,takut sinki tersumbat...susah nk masak,sebab segalanya kita akan guna sinki kan..hehe..

ok2..
msti kak zana pun dah tersenyum lebar.n duduk kat dapur selalu..huhu..

mmg mahal dia letakkan harga,2la org cakap caj perkhidmatan macmni pun mmg mahal..ada pnsyarah gtau,walaupun dikalangan mereka xjual barang,tp kalau kita ada kelbihan dalam perkhidmatan pun turut boley wat duit n letakkan harga mahal.n kita sebagai pengguna/pmbeli kenala mmbayarnya jugak kan?

ok la kak zana..
nti wat donat untuk sara lg,jngan lupa buat untuk syafa skali..:))

ni ha,roomate seronok tgok blog akak..sampaikan dia nk tau umur akak brape..hehe..syafa cakapla dalam 30 lebih kot..hehe..betol ke kak zana?..

wsslam.take care!

zarin said...

ish tension kan bila sink tersumbat nih sbb kitayg kena dok kat dapur tu hari2..

UnGu VioLet said...

wah, leh cuba tips tue.. guna garam kasar erk.. yerla, mmg tension bile sink tersumbat nie..

sueanne said...

owh..first time dgr gune garam kasar..slalu simbah je ngn air panas..heheh..

*ayu the sun* said...

1st time tau pasal petua tu! thanks zana!

ATS SHOPPE - Macam-macam ada!!!

Nurhayati said...

yati pun pernah kena camni.. tapi bukan yati ni orang bawah (umah kondo).. dia nye lubang air sumbat.. sampai air naik kat umah kita..tensen betul..lembab lak tu nak settlekan.. menyakitkan hati..

CuTeMiUt78 said...

mahalnya... eemmm betul tu.. garam petuanya

Atia Adina said...

huhuhu...sink umah saya tersumbat...dah tuang air panas...tak k gak....air dia tak mengalir langsung....tension nya...

noorhafiez said...

erm....dah sebulan sinki umah tersumbt...semua blik air ....tandas turut tersumbat...tension...bnyk grm + air panas guna..x leh gak tersumbat teruk thp gaban...last action = soda batu( boleh dibeli di kedai hard ware RM 8 sebungkus) + air panas + garam.. lpas dah masuk semua..tnggu lam 2 jam..x tersumbat lg...
hati2 ngn soda batu...lega rasa x smbat lg

...sWeeT uMi... said...

ooo cam tu ek, umi pun slalu sinki tersumbat...benang je, semua keje tak leh wat...huhuhu rm120, mmg mahal no komen

Anonymous said...

boleh tak bagi akak nombor tel plumber tu ? Akak dah cuba macam2 tapi tak berkesan termasuk dah 2 plumber .... cuma dia orang tak pakai tong gas ...mungkin akak boleh cuba yg ini pula ... minta tolong email kan telephone no nya kepada anidaahmad@yahoo.com. Minta tolong sangat2 sebelum raya ni. T.Kasih

Anonymous said...

As salam.. jika Paip sumbat call
Khairul 018 5703 698
Shah alam, setia alam, klang, bukit raja