Wednesday, August 20, 2014

~ Berjalan Beraya Rumah Kawan Lama ~

rumahija

Seronok sangat bila dapat berjumpa kawan lama. Entah berapa tahun agaknya tak jumpa kawan aku ni ijah aku pon tak ingat. Kawan masa aku anak dara dulu.. kerja di Hotel NPC sekarang dikenali Hotel Singgahsana. Tapi baru-baru ni dak tutup. Suami member aku ni pon sama kerja dengan kita orang kat sana gak. So kenal dah lama kami semua.

20140801_190346

So bila dah jumpa banyak cerita nak di borakkan. Ijah ni kahwin muda anak pon dah besar-besar 5 orang. Paling besar umur 19 tahun.. terperanjat aku tengok anak-anak ijah dah besar sama macam ibu dorang. Macam kakak dengan adik plak bila tengok. Yang sebelah tu kawan suami ijah datang beraya masa tu. Lama gak la aku kat situ tak sedar malam makin lewat. Terima kasih la buat juadah Beehoon Sup buat aku sekeluarga.

20140809_164559

Ni plak member aku Norfadilah.. kawan semasa kecil. Tinggal di Saujana Impian Kajang. Memang dah rancang nak datang.. lama sungguh aku sekeluarga tak datang situ. Kali terakhir iqbal sara masih kecil lagi. So bila dapat jumpa kawan lama.. seronok sangat. Banyak benda nak di borakkan.. album lama semua nor keluarkan. Sungguh nostalgia bila teringat balik memori lama dulu-dulu. Tengok uqail meragam sebenar masa ni.. nak ajak balik. Banyak peel sekarang uqail.. sabar jer la.

20140809_144501

Banyak juadah nor sediakan.. laksa, ketupat palas, nasi impit, rendang paru dan pencuci mulut puding jagung. Sangat-sangat sedap bila dapat makan.. terima kasih yer nor.

20140809_144038

Berselera kami makan.. Alhamdulilah.

20140809_164804

Bergambar dulu sebelum balik.. buat kenangan di AidilFitri kali ni. InshaAllah tahun depan datang lagi. Lepas jer balik dari rumah nor kami ingat nak gerak ke rumah terbuka member aku jugak. Tapi dari kajang nak ke selayang punyer la jalan jem teruk. At last kami tak jadi pergi.. singgah jenjalan di Mid Valley.

notajariku – tahun ni sakan kami berjalan beraya.. seronok jumpa kawan lama.

www.tips-fb.com

Tuesday, August 19, 2014

~ Makan Di Kedai Makan Upin Ipin ~

20140808_15390520140808_154522

Minggu lepas punyer cerita.. Masa nak makan tengahari aku tak masak pada aritu. Kebetulan nak ambil stok pelanggan untuk barangan Tupperware. Singgah la makan di Kedai Makan Upin Ipin.. dulu aku ada juga cakap dengan anak-anak nanti kita makan di Kedai Makan Upin ipin yer. So ni la hari dorang nak tengok dan rasa makanan di situ.. teruja muker uqail mula-mula masuk ke situ.

20140808_15053520140808_151513

Uqail buat muker blur jer. Padahal sebenarnya suker.. melilau mata uqail tengok sekitar Restoran yang penuh gambar kartun Upin Ipin and The Geng. Uqail memang peminat cerita kartun upin ipin.

20140808_150829

Ni pon tak boleh duduk diam.. Nasib la kat TV situ buka siaran cerita Upin Ipin.. seronok uqail.

20140808_151548

Uqail makan ayam goreng macam ipin gak.. suker makan ayam goreng.. sedap yer adik.

20140808_151837

Sara pada hari tu ponteng sekolah. Iqbal tak de kena jugak pergi sekolah.. tahun ni peperiksaan UPSR.

20140808_151353

Menu aku pada hari tu Mee Kari Uncle Muthu.. boleh tahan sedap gak.

20140808_151453

Menu uqail Ayam Goreng Ipin Berempah.

20140808_151803

Sara makan Chicken Chop & Blackpepper Sos..

20140808_15411220140808_153950

Macam-macam ada di Restoran Upin Ipin.. semua produk upin ipin terdapat di jual situ.

20140808_153957

Mari kawan makan ais krim upin ipin… sedapppp. betul.. betul…

20140808_154438

Ni la Kedai Makan Upin Ipin.. terletak di Cheras. Masa datang tak de orang pon. Cuma kami jer makan di situ. Tanya staff kat situ kenapa tak ramai orang.. katanya selalu malam jer ramai kak. Dorang makan bawa anak-anak. Tak tahu la betul ke tidak.. tapi aku ada dengar gak makan di situ mahal. Bagi aku biasa jer harga di situ.. mahal tidak murah pon tidak. Janji yang penting makanan sedap dan anak-anak suker. Lain kali sara nak datang makan kat Kedai Makan Upin Ipin lagi.. nak ajak ayah dorang belanja plak.

www.tips-fb.com

Saturday, August 16, 2014

~ Inai Di Tanganku ~

20140726_215314

Minggu terakhir sebelum 1 syawal aritu.. berjalan dan menyoping kami sekeluarga tak habis lagi. Tempat pertama pergi ke Jalan Masjid India. Ingat nak cari casing hp note2. Puas merayau di sekitar Wisma Yakin tapi tak jumpa. Adik aku kata ada jual dekat area situ.. aku cari haram tak nampak orang jual. Akhirnya terjumpa sederet orang perempuan india buka meja kecik mengambil upah buat inai ditangan. Hasilnya gambar di atas..tangan aku dengan anak daraku sara.

20140726_210735

Macam ni la rupanya.. mengila tengok orang buat inai. Kita pon nak buat gak. Meriah di pagi raya dengan inai di tangan. Terperasaan macam baru-baru bernikah la plak.. hahaha.

20140726_210740

Tak mahal pon satu tangan RM5. Kalau buat 2 tangan RM10 la. Tapi aku buat sebelah jer. Kang mana nak jaga tangan mana nak pegang uqail. Tak habis kering comot plak jadinya. Sara suker sangat corak yang aku punyer… katanya dia punyer tak berapa cantik. Sekejab jer perempuan india tu buat.. memang cekap. Inai kat tangan agak-agak dalam 15 minit dah kering dan jatuh sendiri.

20140726_220447

Casing hp CC note2 ni la aku mengila nak membeli gak. Akhirnya jumpa di Uptown Danau Kota. Beli sekali dengan adik perempuan aku dapat la murah sikit harga RM55. Baru puas apa yang dihajati.. maklum la nak pakai di Hari Raya nanti.

20140727_132701

Ni plak jenjalan di sekitar Jakel belakang dekat dengan Ariani. Anak aku si iqbal ternampak bunga api dan mercun orang jual tepi jalan terus berhenti. Dah seminggu jugak la berhajat dan berkata-kata dengan ibuayah dia nk beli benda ni. Terjumpa terus beli.. ayah iabal la rajin melayan. Habis RM100 banyak tu. Suker la tu dapat mercun & bunga api baru la boleh beraya kata iqbal.

notajariku ~ inai ditanganku sungguh meriah di pagi raya.

www.tips-fb.com