Sunday, July 20, 2014

~ Bermulanya Membuat Biskut Raya ~

DSC_0058

Suasana hari raya dah mula terasa bila aku mula membuat biskut raya. Tahun ni agak malas dan lambat jugak nak memulakan membuat biskut raya. So bila kakak aku yang duduk sebelah rumah cerita nak buat biskut raya. Aku ajak sekali buat sama-sama. Jimat masa dan cepat sikit siap membuatnya.

DSC_0057

Biskut kali ni buat 2 jenis jer dulu.. Biskut Koko dan Biskut Lidah Kucing Rainbow. Biskut koko.. ada permintaan dari ibu mertuaku minta tolong buatkan. Nanti cadangkan nak buat kuih raya cornflakes jugak. Yang ni permintaan ibuku.

DSC_0069

Penuh meja bahan-bahan untuk membuat biskut raya.

DSC_0067

Rupa Biskut Koko aku.. jangan di sangka hitam-hitam tak sedap. Lagi hitam bila makan sedap dan ragup rasanya.

DSC_0082

Biskut koko buat dua adunan.. bila siap hasilnya dapat 2  balang setengah jer.

20140717_223538

Biskut kedua.. Biskut Lidah Kucing Rainbow. Anak dara aku sorang ni pon rajin menolong.

20140717_224105

Ni kakak aku yang punyer idea nak membuatnya. Beli tray nak membuat biskut lidah kucing ni 1 jer. Sangat lambat nak siapkan. Jenuh nak menunggu biskut masak.. sabar jer la.

DSC_0076

Bila tray ada 1 jer.. aku suruh kakak aku pakai kertas minyak jer. Corak bunga.

20140717_231105

Hasil bila dah siap masak.

20140717_231833

Siap sudah biskut lidah kucing rainbow. Bila makan sangat sedap dan ragup. Patut la sekarang ni tengah fames orang membuatnya. Bila dah lambat nak habiskan membuat biskut ni. Kami berhenti buat.. sambung besok plak. Hari pon dah lewat malam kang kalau nak habiskan pukul berapa la nak siap. So nanti ada sambungan lagi cadangkan nak buat biskut koko macam tak cukup.

www.tips-fb.com

Friday, July 18, 2014

~ Jenjalan & Shopping Di Mid Valley ~

20140712_164532

Lewat jugak la kami keluar rumah. Iqbal dengan sara memasing sekarang ni dah tak mahu keluar jenjalan. Geram jer aku nak melayan karenah dorang. Iqbal tu sanggup nak tinggal dekat rumah sorang-sorang. Masa dah dalam kereta lagi kami buat keputusan nak berbuka di mana. Buat panggilan kebanyakkan hotel di area putrajaya semua dah penuh. Akhir skali buat panggilan ada tempat kosong di Pullman Hotel Bangsar. Aku kata en abang kalau kita berbuka di hotel Pullman Bangsar. Nanti tak boleh jenjalan bershopping.

20140712_164923

Pilihan ke-2 buat panggilan makan berbuka di CItitel Mid Valley. Nasib ada kosong lagi. Terus aku buat tempahan. Minggu pertama aritu berpuasa pernah makan di Cititel. Makanan kat situ semua sedap-sedap belaka. Harga pon berbaloi jugak dari hotel lain.

20140712_192852

Batalkan tempahan makan di Pullman Hotel Bangsar.. kami sekeluarga makan di cititel. Memang penuh semua meja. Nak ambik makanan nasi dan lauk pauk pon siap beratur. Aku ambik pencuci mulut dengan laksa jer dulu.

20140712_203525

Adik perempuan aku kak cik baru balik dari kerja di Robbinson. Ajak sekali makan berbuka.

20140712_203912

Memang la tak ama muker kami berdua. Adik perempuan aku ni putih dan mata sepet. Sebijik macam uqail.. kalau kata uqail anak dia mesti semua percaya.. hihihi.

20140713_003506

Sempat bershopping jugak.. en abang dengan sara ada beli seluar levis. Dalam 6 ratus jugak. Di Mid Valley sekarang ni kalau bershopping di semua kedai dapat samppul raya dengan 3 tudung salji set. Tapi dengan syarat kena pakai Maybank Kad. Kalau pakai kad lain dari maybank atau cash dapat 1 jer tudung salji dengan 1 set sampul raya. Nasib la aku terperasaan dan baca iklan masa di butik Levis masa tu. Untung betul dapat tudung saji ni sekali 3.. cantik sangat.

20140713_142206

Sekarang ni aku gila mengumpul sampul raya. Habis semua kedai masa bershopping aku tanya ada sampul raya kosong tak. Hasilnya adalah di atas.. banyakkan. Sebenarnya aku memang dari masa di opis lagi dulu aku dah kumpul berbagai sampul raya. Berkotak sekarang dah ada ni.. nak kumpul boleh nak jual pon boleh. Banyak sangat dah.. so klu blogger yang mana ada terlebih nak sedekah tu boleh la bagi kat aku yer. Lagi cantik dan susah dapat sampul raya tu lagi bagus.. tu yang aku suker.

www.tips-fb.com

Thursday, July 17, 2014

~ Juadah Iftar Ramadhan Yang Ke–11 ~

20140710_180442

Entry kali ni adalah cerita juadah berbuka ramadhan yang ke-11 kami sekeluarga. Tahun ni memang mood nak membaking atau masak-masak agak kureng sikit. Semua jadi malas.. Tapi bangun sahur memang ler terlebih rajin. Coz kena la bersahur.. kesian anak-anak nanti nak pergi sekolah kelaparan la plak. Yang terlebih kesian si iqbal.. katanya kalau tak makan nasi balik sekolah tengahari dah macam nak mati. Teruk sangat tu berpuasa. Yela.. pagi sekolah kebangsaan dan petang plak sambung sekolah agama.

20140710_180352

Masa ni iqbal dengan sara tak sekolah. So aku terlebih rajin arini.  Pergi kedai awal cari bahan-bahan basah. Gambar atas menu pencuci mulut kueh onde-onde atau buah melaka. Buat 1 peket tepung pulut. Memang niat nak bagi jiran-jiran. Siap dah taruk dalam tupperware putih tu.. senang. Kang bagi pingan di balasnya plak nanti.

20140710_185656

Buat mee goreng basah.. isi ayam dengan fish ball sajor. Kegemaran sara menu ni.

20140710_190041

Peria campur sotong masak lemak cili padi kegemaran aku dengan en abang.. sedappp.

20140710_191459

Pergi kedai, mydin nak cari sos 3 rasa thailand cap ayam semua tak de. At last pergi cari kedai ubat cina nasib ada. siap pemuda cina jual tu cakap sos ni memang sedap. Orang cina selalu masak dengan tahu putih campur sos thailand ni. Menu aku buat ikan siakap 3 rasa.. sedap makan dengan nasi panas-panas.

20140710_192059

Menu ramadhan yang ke-11 adalah ikan siakap 3 rasa, mee goreng basah banjir baik punyer, peria campur sotong masak lemak cili padi, sup ikan merah dan kueh onde-onde @ buah melaka. Seronok tengok anak-anak selera makan berbuka. Alhamdulillah.. sekejab dah nak masuk 2 minggu berpuasa masa ni. Anak-anak la paling tak sabar nak beraya. Kita mak bapak ni dah tua.. suasana hari raya pon dah macam biasa-biasa jer.

Sekarang ni anak bujang aku si iqbal sibuk nak main mercun. Aku suruh main bunga api tak mahu dah. Tak seronok katanya.. Tiap-tiap tahun ibu dia la menyediakan mercun @ bunga api tuk anak-anak. Kalau tak de bunga api tak meriah plak beraya kan… hihi lantak la korang janji hati-hati bila main tu. Ibu tak kisah!

www.tips-fb.com